Czym są implanty zygomatyczne i na czym polega zabieg wszczepienia implantów zygomatycznych?

W dzisiejszych czasach, dzięki szeroko rozwiniętej wiedzy z zakresu implantologii, nie istnieją praktycznie przypadki, w których odbudowa zębów na implantach jest niemożliwa. Pozwalają na to różne zaawansowane techniki odbudowy kości czy innowacyjne implanty przeznaczone do zabiegów u pacjentów, u których występują trudne warunki.
Jedną z technik zabiegowych są implanty zygomatyczne, inaczej zwane jarzmowymi.

Osobiście nie stosuję tych implantów, jednak przybliżę ten temat, aby przedstawić czym się charakteryzują, jakie są różnice w porównaniu do standardowych implantów oraz jakie zabiegi alternatywne można wykonać przy zaniku kości.

Co to są implanty zygomatyczne i czym się różnią od tradycyjnych implantów?

Implanty zygomatyczne są specyficznym rodzajem implantów stomatologicznych stosowanych w przypadkach, gdzie tradycyjne implanty zębowe nie mogą być zastosowane z powodu znacznego zaniku kości szczęki. Ich unikalność polega na długości i sposobie zakotwiczenia – implanty te są mocowane w kości jarzmowej (zygoma). Tradycyjne implanty to kilku/kilkunastomilimetrowe śrubki, które przeważnie wszczepia się w kość w pozycji pionowej. Natomiast implanty zygomatyczne są o wiele dłuższe, mają kilka centymetrów, i wszczepiane są pod kątem, oferując stabilne podparcie dla odbudowy protetycznej u pacjentów z ograniczoną ilością kości szczękowej.

implanty zygomatyczne

Wskazania do wszczepienia implantów zygomatycznych

W wyniku wielu przyczyn, takich jak długoletnie użytkowanie protez całkowitych, w wyniku chorób lub wypadków, u pacjentów następuje proces utraty kości. Często ten zanik jest na tyle duży, że odbudowa zębów za pomocą tradycyjnych implantów lub bez dodatkowych zabiegów jest niemożliwa. Jednym z rozwiązań, jakie proponuje współczesna stomatologia, aby pomóc pacjentowi, są właśnie implanty zygomatyczne.

Implanty zygomatyczne są zalecane w następujących przypadkach:

• kiedy występuje znaczny zanik kości szczękowej i uniemożliwia to zastosowanie standardowych implantów
  • choroby, takiej jak zaawansowana osteoporoza lub zniszczenie kości w wyniku chorób nowotworowych
  • kiedy poprzednie próby odbudowy kości szczęki okazały się nieskuteczne.

Tak jak wspomniałem wcześniej, ja sam nie wykonuję leczenia za pomocą implantów zygomatycznych, ponieważ w przypadku dużego zaniku kości odbudowuję ją lub stosuję inne techniki zabiegowe, o których opowiem później. Zabiegi te czasami wydłużają czas leczenia, ale są mniej inwazyjne, niż implanty jarzmowe.

Dlaczego przy dużym zaniku kości u pacjentów odbudowa za pomocą tradycyjnych implantów może być trudna?

Standardowe implanty wymagają wystarczającej ilości kości do stabilnego zakotwiczenia. W przypadkach ekstremalnego zaniku kości, standardowe implanty nie mają odpowiedniego podłoża do osadzenia, co zwiększa ryzyko ich niepowodzenia.

Czas integracji implantów zygomatycznych z kością jarzmową

Okres gojenia implantów zygomatycznych zazwyczaj trwa od 4 do 6 miesięcy, w zależności od indywidualnych czynników pacjenta, takich jak ogólny stan zdrowia i higiena jamy ustnej. Czas integracji z kością nie różni się znacząco od czasu integracji standardowych implantów. Następnie po okresie gojenia, można przejść do końcowego etapu protetycznego.

Rodzaje prac protetycznych stabilizowanych na implantach zygomatycznych

Implanty zygomatyczne w swoim zastosowaniu różnią się od standardowych implantów długością i techniką ich wszczepienia. Jednak wybór metody odbudowy na nich nowych zębów zależy od innych warunków w jamie ustnej, od predyspozycji pacjenta i zdolności manualnych. Lekarz proponuje pacjentowi najlepsze możliwe rozwiązanie dla niego. Tak jak w przypadku standardowych implantów, na implantach zygomatycznych można zamocować 2 rodzaje prac protetycznych:

• Stałe mosty protetyczne lub
  • Protezy overdenture stabilizowane na belce
praca

Możliwe powikłania po zabiegu wszczepienia implantów zygomatycznych

Podobnie jak przy każdym zabiegu chirurgicznym, przy implantach zygomatycznych mogą wystąpić różnego rodzaju powikłania, takie jak:

• Infekcje w miejscu implantacji
  • Uszkodzenie struktur anatomicznych
  • Problemy z integracją implantu z kością
  • Jednak powód, z powodu którego ja osobiście nie stosuję i nie polecam implantów zygomatycznych moim pacjentom, to możliwość uszkodzenia w trakcie zabiegu nerwu wzrokowego. Jest to o wiele poważniejsze powikłanie, niż jakiekolwiek inne, które może się zdarzyć podczas wszczepiania standardowych implantów.

Wykonanie zabiegu wszczepienia implantów zygomatycznych

Zabiegi wszczepienia implantów zygomatycznych powinny być przeprowadzane przez doświadczonego chirurga stomatologicznego lub chirurga szczękowo-twarzowego, który posiada specjalistyczne szkolenie i doświadczenie w zakresie zaawansowanych technik implantologicznych.

Ponieważ, tak jak wspomnialem, nie stosuję tej techniki zabiegowej, w trudnych sytuacjach radzę sobie innymi metodami.

Stosuję implanty pterygoidalne, implanty wszczepiane w technice tzw. palatal approache, implanty nasalne oraz podokostnowe. Stosuję też metody zagęszczania i kondensacji kości, które pozwalają na implantacje w bardzo trudnych warunkach.

A jeśli wszystkie w/w techniki okażą się niewystarczające, wykonuję zabiegi odbudowy kości. Wydłużają one co prawda nieco czas leczenia, ale wg mnie są bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne, niż implanty zygomatyczne.

Gdybyś chciał (-a) dowiedzieć się w jaki sposób możemy zaplanować i odbudować Twój uśmiech, zapraszam Cię do kontaktu z naszym Opiekunem Pacjenta lub na wizytę w gabinecie.

Wojciech Fąferko

Lekarz implantolog

Lekarz stomatolog z prawie 20-letnim doświadczeniem, założyciel i dyrektor medyczny sieci gabinetów skupiających się na leczeniu implantologicznym. Absolwent Śląskiej Akademii Medycznej. Odbył staż podyplomowy, m.in. na Katedrze Chirurgii Stomatologicznej. Absolwent studiów podyplomowych na Uniwersytecie J.W. Goethego we Frankfurcie nad Menem z europejskim tytułem implantologa oraz student Master in Oral Implantology. Ukończył dwuletnie studia podyplomowych na New York College of Dentistry oraz na Uniwersytecie w Sienie we Włoszech z tytułem Master of Prosthodontics.

Formularz bezpłatnej konsultacji telefonicznej z Opiekunem

Wypełnij formularz w celu umówienia bezpłatnej konsultacji telefonicznej z naszym Opiekunem Pacjenta.

Potwierdzam zapoznanie się z polityką prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych zawartych w tym formularzu w celu otrzymywania informacji handlowych i marketingowych.

To top